2015-07-11

#147 Fiodor Dostojewski - "Bracia Karamazow"



Fiodor Dostojewski, Bracia Karamazow, Wydawnictwo MG, 560 s. 

Grafika pochodzi ze strony Wydawcy.

Psychologia to temat, który kiedyś bardzo mnie interesował. Porzuciłam marzenie o odkrywaniu zagadek ludzkiego umysłu, gdy poznałam swoje prawdziwe powołanie, czyli pracę w gastronomii. Nie mniej jednak uwielbiam wracać do tego tematu i z zaciekawieniem czytam artykuły oraz inne publikacje poświęcone psychologii. Według mnie to temat rzeka, który nie raz może przydać się w życiu. Chciałabym wiedzieć, jak dokładnie pracują ludzkie umysły, bo budowę ciała oraz działanie organizmu mam na rozszerzonej biologii. Jedną z książek, o której pomyślałam, że muszę koniecznie przeczytać, bo doskonale wpasowuje się w interesujący mnie temat to Bracia Karamazow Fiodora Dostojewskiego.

Fiodor Pawłowicz Karamazow ma to szczęście, że urodziło mu się trzech synów. Na dodatek jego pierwsza żona pochodziła z zamożnego rodu, a także mógł poszczycić się tytułem ziemianina. Myślę, że każdy ojciec byłby szczęśliwy mogąc otaczać się tak szczególnym towarzystwem. Niestety głowa tego rodu do tych ludzi się nie zalicza. Ma podły charakter i nie dba o swoje potomstwo, za dużo pije, przez co zapomniał o swoich synach. Doszło do tego, że to człowiek pracujący dla Karamazowa opiekował się jego synem. Po śmierci pierwszej żony przestał interesować się swoim synem, ale na szczęście dla niego los okazał mu się dosyć łaskawy.

Trzej synowie Karamazowa to Dymitr, Iwan oraz Aleksy. Każdy jest inny i mają prawo nienawidzić ojca za to, jaki los im sprawił. Wychowywali się u obcych ludzi, zamiast w domu rodzinnym pod pieczą Fiodora. Ten wątek zasmucił mnie najbardziej, nie rozumiem, jak rodzic może zapomnieć o swoich dzieciach.

Głowa rodu Karamazow zostaje zamordowany, a zamieszani w to wydarzenie są jego synowie. Autor, jak w innych swoich powieściach, postanowił poruszyć psychologiczne aspekty swoich postaci. Nie da się ukryć, że powieści Dostojewskiego do najłatwiejszych nie należą. Przez to, że porusza dosyć trudne tematy opowieść jest ciężka w odbiorze, ale bardzo ciekawa. Pisarz porusza wiele spraw, które dotykają każdego z nas, nad którymi czasami się zastanawiamy. Moim zdaniem Bracia Karamazow to powieść ponadczasowa i jedyna w swoim rodzaju. Wspaniała, interesująca.

Niestety Bracia Karamazow nie jest powieścią dla każdego, nie da się jej przeczytać w kilka godzin jednego dnia. Moim zdaniem, by zrozumieć choć w jakimś stopniu tą powieść należy ją sobie dawkować. Nie mniej jednak cieszę się, że poświęciłam jej swój czas i grzechem byłoby nazwanie go straconym. Coraz bardziej uwielbiam Dostojewskiego, a jego powieści przeczytam na pewno nie raz!

Za możliwość zapoznania się z braćmi Karamazow dziękuję Wydawcy!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz